- Komerční sdělení-udalosti

Nosným tématem letošní svatební výstavy v Nitře byla Folk nevěsta

Stejně jako loni, i letošní výstava představovala řadu různých...

Pět postupů, jak si vytvořit účes na párty

Pokud se chystáte na večerní akci, věnujte pozornost nejen...

Je masáž nefritovými válečky skutečný zázrak pro pleť

Trendy v péči o pleť se obvykle ubírají dvěma...

Jak připravit pokoj pro školáka

Prázdniny se nezadržitelně krátí a školáci brzy opět usednou...

Co dělat, aby to vašim dětem lépe myslelo

Léto se pomalu, ale určitě blíží ke svému konci...

Zimní děti jsou pohyblivější než letní

Děti narozené v letních a podzimních měsících se učí lézt pomaleji než ty, které se narodily v rozmezí zimních a jarních měsíců.

K tomuto závěru přišli vědci na Univerzitě v Haifě v Izraeli. Uvádějí, že období, kdy se dítě narodilo, přímo ovlivňuje jeho motoriku. Do výzkumu bylo zapojeno 47 dětí ve věku sedmi měsíců, které byly rozděleny do dvou skupin podle měsíce narození.

Studie sestávala z pravidelných pozorování dětí v domácím prostředí. Vědci požádali rodiče, aby si zapisovali a nahrávali stadia motorického vývoje, pohybové schopnosti a pokroky dětí před výzkumem i během něj.

Záměrem bylo zjistit, zda mají roční období vliv na pohyb dětí. Soustředili se konkrétně na schopnost dítěte plazit se a lézt po rukou a nohou.

Rozdíl je až 14 procent
Průměrný věk, kdy dítě s těmito pohyby začíná, dokáže se samostatně přesouvat a využívat složitější motorické schopnosti je 31 týdnů.

Vědci zjistili, že děti narozené v měsících prosinec až květen, které začínají lézt v období zimy, zvládají tento druh pohybu po 30 týdnech. Rozdíl byl objeven u dětí narozených v měsících červen až listopad. Podle výsledků začínají s lezením na jaře po 35 týdnech.

„Rozdíl mezi dvěma skupinami sedmiměsíčních dětí v jejich pohybových schopnostech dosahuje až 14 procent, což je významné číslo. Znamená to, že vliv období na začátek dětského lezení je značný,“ tvrdí vědci z univerzity doktor Osnat Atun-Einy, doktor Dina Cohen, Moran Samuel a profesor Anat Scher.

Co máme společného s Izraelem?
Přestože byly výzkumy provedeny v Izraeli, mají stejný význam i pro naši oblast a podnebí. V této zemi probíhaly právě kvůli výraznému rozdílu teplot a podnebí v zimním a letním ročním období. Díky tomu jsou výsledky jasnější.

Studie probíhaly také v Denveru, Coloradu či v japonské Ósace. Výsledky byly téměř totožné. Během výzkumů v Kanadě však následkem minimálních rozdílů teplot v různých ročních obdobích vědci nezaznamenali uspokojivé výsledky.

„Roční období ovlivňuje zkušenosti dětí v mnoha směrech. Ke změnám přispívají i detaily, jako materiál oblečení. Jejich pohyb závisí zejména na množství času, které mohou strávit na zemi na bříšku, čas, který tráví pohybovou aktivitou a množství denního světla. Vědomí efektu ročních období je důležité pro rodiče, aby dokázali dítěti poskytnout možnosti pro potřebný pohyb a rozvoj pohybových schopností i během zimy,“ ukončují svá zjištění výzkumníci.

- Komerční sdělení-udalosti